This SADF Policy Brief deals with Tablighi Jamaat (TJ), a
transnational Islamic missionary movement. Despite declaring itself as
officially apolitical and non-violent, TJ is cited by German and other
European intelligence reports that underline (manifold) threats
originating from the movement. An increasing number of assessments
emphasise TJ’s function as a catalyst, gateway, springboard, or
antechamber for an extreme and militant interpretation of Islam –
indoctrinating Muslims into Jihadists. Experts point out
that TJ ‘has appeared on the fringes of several terrorism
investigations, leading some to state that its apolitical stance simply
masks a “fertile ground for breeding terrorism”’.
In spite of this, up until this point, the majority of critical
evaluations by international intelligence have not reached public
discourse or political decision-making processes in the states where TJ
holds a significant presence. Especially in Europe and the US, TJ
remains largely unknown outside Muslim communities – and when known,
actions and motives are misread. This lack of knowledge regarding the
dissemination of an Islamic supremacist agenda facilitates TJ’s function
as a driving force for Islamic extremism and as a major recruiting
agency for the cause of Global Jihad – the movement bluntly threatens
societies based on liberal and democratic norms. TJ has a relatively
clandestine character, but reports point to TJ being extremely effective
at spreading Islamic fundamentalism.
In sum, TJ is seen as an essential component of a phenomenon which the
French political-sociologist Bernard Rougier (2020) calls an ‘Islamist
Ecosystem’. We believe this concept is most useful to understand the
role that TJ plays in the Global Jihad.
(Continue) Published in 11 December 2020 by South Asia Democratic Forum
PS: A maioria dos imigrantes paquistaneses e indianos que residem em Portugal têm ligações aos Tablighi Jamaat, incluindo a Escola Islâmica de Palmela. O próprio filho de Abdul Karim Vakil, professor no King's College, alerta para o perigo dos Tablighi Jamaat, que já constituem a maioria da comunidade muçulmana portuguesa: O
Grupo extremista Tabligh Jamaat "representa, por um lado, e
incontestavelmente, a força de maior dinamização do Islão entre os
muçulmanos em Portugal. Por outro, o seu rigoroso tradicionalismo,
traduzido na prescrição do próprio vestuário, na estrita separação entre os sexos, numa atitude de distanciamento em relação à sociedade exterior, representa, como já referi, um factor de ruptura na tendência histórica para a integração na atitude dos muçulmanos em Portugal",
afirma Abdool Karim Vakil (filho do ex-presidente da Comunidade
Islâmica de Lisboa e investigador do prestigiado King'College em
Londres) numa investigação intitulada “Do Outro ao Diverso – Islão e
Muçulmanos em Portugal: história, discursos, identidades”
Os Tabligh Jamaat foram, recentemente, banidos da Arábia Saudita, que classificou o grupo como sendo "uma 'porta' para o terrorismo."
Os Tabligh Jamaat são os responsáveis pela organização anual do maior
encontro de muçulmanos, depois da peregrinação a Meca. Cerca de quatro
milhões de elementos reúnem-se na cidade paquistanesa de Raiwind,
havendo encontros semelhantes e de dimensão idêntica no Bangladesh e na
Índia.
O
movimento islâmico Tabligh Jamaat também reúne anualmente na Mesquita de
Lisboa, num encontro internacional que decorre num ambiente
aparentemente calma e descontraído, de acordo com Lusa. No entanto, num
recente encontro, os membros do movimento recusaram falar à Comunicação
Social, alegando que apenas que Esmael Loonat (um dos líderes do Tabligh
Jamaat em Portugal) podia falar. Para além de Esmael Loonat, vários
responsáveis da Comunidade Islâmica do Sul do Tejo e da Escola Islâmica
de Palmela são membros do movimento. A oração colectiva que enche a Praça do Martim Moniz, no final do Ramadão, é organizada pelos Tabighi Jamaat.
Países que baniram os Tablighi Jamaat: Tablighi Jamaat has been banned in Iran, Uzbekistan, Tajikistan and Kazakhstan, Russia and Saudi Arabia.
In some Central Asian countries such as Uzbekistan, Tajikistan and
Kazakhstan, where its puritanical preachings are viewed as extremist.
South Asia Democratic Forum Policy Brief nº 10 (Continue)